Mendoza (ARG) en Santiago (CH)

11 februari 2014 - Santiago, Chili

Jaaa na een week stilte vonden we het toch maar weer tijd om onze super ervaringen van de afgelopen week met jullie te delen!

MENDOZA

De bus van BA naar Mendoza was echt luxe a la luxe. We moesten 13 uur in de bus zitten, maar met stoelen die in een stand van 180 graden kunnen en allen een eigen TV scherm hebben is dat zo slecht nog niet kunnen we jullie vertellen. Decadente reizigers die we zijn!

We kwamen dinsdagochtend aan in Mendoza in Hostel Alamo, wat een heel leuk hostel is. Al de staff sprak heel goed Engels en konden onze goede tips geven wat we allemaal in Mendoza en omstreken konden doen. Zo belandden we onze eerste avond op een paard. Ja wij op een paard! De staff raadde ons een Sunset Horseriding Tour aan in de bergen. Nou dit was echt de beste tip ever! Wat was dit gaaf zeg! Ons groepje bestond nog uit 2 andere meiden, Laura (Londen) en Sorell (Australie). Iedereen kreeg een paard een beetje naar je eigen lengte en zo kreeg Lot een paard, genaamd Alfo, die niet zo heel groot was en zo koppig als een ezel. Die van Marjanneke was heel lief en braaf. Dan rijst de vraag toch, werden deze wel naar lengte toebedeeld? Onze cowboy Matthias nam ons voor 2,5 uur mee door de bergen met schitterende uitzichten en omdat we maar met zn 4en waren mochten we ook gallopperen. Dit was zooo gaaf, de adrenaline stroomde door ons heen! Aan het einde stond een heerlijke bbq voor ons klaar en rode wijn. Er werd een kampvuur aangestoken en Matthias pakte zijn gitaar erbij en toen hebben we nog heel gezellig gezongen en gedanst. Het was zo gezellig dat na afloop Matthias ons nog mee nam naar de leukste bar van Mendoza, een Irish Pub haha! Het was een topavond!

Voordat we verder vertellen wat we nog meer hebben gedaan, moeten we weer even terugkomen op een van de meisjes die meeging met het paardenrijden, Laura. In de bus naar de ranch toe herkende ze ons en vroeg of we misschien in hetzelfde hostel in BA hadden gezeten. Maarja wij hadden natuurlijk in een appartement gezeten dus nee dat kon niet. Later toen we wat meer aan het kletsen waren over onze reis en vertelden dat we moesten overstappen in Londen Heathrow, toen viel het kwartje. Laura: "You girls sat next to me on the plane!!". Dus wij jaaaa oohh wowww dit is toevallig!! Wat is het toch een kleine wereld!

Maargoed nu weer verder over onze avonturen in Mendoza. Mendoza is een van de bekenste wijnstreken van Argentinie en een tour naar de wijngaarden in de plaats Maipu kon natuurlijk niet missen. Je kon deze tour doen met de auto of een fiets huren om zo van wijngaard naar wijngaard te gaan. Als Nederlanders moesten we natuurlijk een fiets huren, maar dit bleek toch zwaarder te zijn dan gedacht! De fietsen waren niet zo goed en de wijngaarden lagen behoorlijk ver uit elkaar en je kon ondertussen ook niet genieten van een mooie stad of uitzichten want het was enorm lelijk en vervallen allemaal. But we did it en de wijngaarden waren erg mooi. Het leukste vonden we eigenlijk om een olijfgaard te zien en te horen hoe het daar gaat. Voor de rest viel het hier allemaal eigenlijk een beetje tegen, misschien zijn we te verwend met de wijngaarden in Frankrijk en Italie. Wat wel cool was is dat we een escort kregen van de politie. Dit doen ze om je te beschermen tegen overvallers. We voelden ons best wel stoer haha.

Van het paardrijden hadden we behoorlijk wat spierpijn overgehouden, dus donderdag zijn we naar de Termes Cacheuta gegaan. Dit is een groot Waterpark in Cacheuta, een uurtje van Mendoza vandaan. Dit was echt heerlijk. We hebben lekker een boekje gelezen en af en toe als het te warm werd een duik genomen.

SANTIAGO

Zaterdagochtend was het tijd om de bus naar onze volgende bestemming te pakken: Santiago in Chili! Deze rit duurde ongeveer 8 uur, inclusief een stop van 2 uur bij de grens waar al je spullen door de scan moesten en we natuurlijk weer een nieuwe stempel in ons paspoort kregen. Behoorlijk serieuze check, met honden en alles, maar dan ook echt alles, moest gescand worden. De tocht was wel heel mooi, door de Andes. In Santiago hadden we een hostel geboekt in de wijk Barrio Brasil, Hostel La Casa Roja. Bij aankomst was de poolparty al begonnen, dus dit beloofde wat. En inderdaad het was een heel leuk hostel. Elke avond werd er wel iets georganiseerd en we hebben hele leuke mensen ontmoet. Zaterdagavond zijn we de stad ingegaan samen met 2 gasten die we in het hostel hadden ontmoet, Michael (USA) en Alex (Frankrijk). Bellavista is de leukste uitgaanswijk hier, dus daar gingen we heen. Het was een erg gezellig avond, mede door het typische Chileense drankje Pisco.

Op zondag zijn alle musea gratis hier in Santiago, dus als Nederlanders klonk dat ons goed in de oren. We zijn naar een van de indrukwekkendste musea geweest die we ooit hebben gezien, het Museo de la Memoria y los Derechos Humanos. Dit gaat over de mensenrechten schending en het geweld dat gepleegd is tussen 1973 en 1990 door het leger. Naast het museum ligt een heel groot park waar het in het weekend een grote uitlaatklep is. Families en kinderen die hier rondrennen en spelen met water en mensen die van alles en nog wat verkopen. Heel leuk om te zien en na zo'n heftig museum ook top om weer in de gezellige sferen te komen! In dit park ligt een ander museum, een soort Naturalis, waar we ook maar heen zijn gegaan en tussen alle kinderen in vonden we dit museum eigenlijk best wel leuk.

Gisteren zijn we op tijd opgestaan en zijn we de stad zelf gaan ontdekken. We hebben weer heeel veel gelopen. Een mooie stad is het zeker niet. Het is allemaal vervallen en er hangt helemaal geen sfeer. Maar er is een berg hier in de stad, de Cerro San Cristobal, waar je met een treintje omhoog kunt en het uitzicht hier was echt prachtig en heel vet! Deze berg ligt in de leuke wijk Bellavista, waar we even hebben geluncht. Na de berg zijn we naar de andere heuvel in de stad gelopen, de Cerro Santa Lucia, wat een soort fort. Dit was ook erg mooi!

Vandaag is het al weer tijd om door te gaan naar onze volgende bestemming: Valparaiso! Dit is de havenstad van Santiago, dus we gaan de zee zien! Het schijnt echt een heel leuk en mooi stadje te zijn, dus we hebben er zin in!

Veel liefs van ons en tot hastala-pasta!

1. Piet:
    11 februari 2014
    Dag mijn beste dames, wat een mooi verhaal. Het is bijzonder om te lezen. Het doet me natuurlijk deugd dat jullie ook af en toe een museum bezoeken!...
    Overigens kun je, als je weer terug bent, zo aan de slag bij de NS in de werkgroep "Hoe kunnen wij onze reizen comfortabeler maken?". Heel erg veel plezier en groet. O ja, mocht je het soms te warm vinden ginds: hier regent het, het is somber en een beetje koud en het waait onaangenaam! Met groet en nix dan goeds, Piet
  2. Barbara Smits:
    12 februari 2014
    Hi meisjes, heb me ingelogd in jullie reisblog (via Casper), wat leuk om op deze manier jullie te volgen, wat een belevenis moet dit allemaal zijn, have fun and till the next time!
    X van mij en natuurlijk Rik
  3. Mirjam:
    Natuur & Cultuur
    Plezier & Vertier
    Top combi!
  4. Janneke:
    12 februari 2014
    Had jullie wel willen zien op die
  5. Janneke:
    Paarden
  6. Tessa:
    13 februari 2014
    Hahaha wat een mooi verhaal weer! Cowboys Mattieuw, een paard zo koppig als een ezel en in galop! Heerlijk om te lezen dames. En wat een heerlijkheid dat de busritten zo comfortabel zijn, dan vliegen die uurtjes nog best snel voorbij. Nou hier is het gewoon februari, zoals een Nederlandse februari er uit ziet. Regen enzo. Hoe is het weer daar eigenlijk? Veel plezier weer schatten, pas goed op elkaar en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal. Liefs, Tessa
  7. Sjors:
    14 februari 2014
    Wat een genot!! Horseriding, wijn, pisco, lekker weer, alle tijd van de wereld, poolparty's, OMG! Ga in Valparaiso naar het huis van Pablo Neruda! Dikke zoenen, Sjors
  8. Marianne Bohre:
    24 februari 2014
    En nu op naar Bolivia, dames. De oude indianenculturen, kleurrijke kleding en de muziek. Ben benieuwd wat jullie daarvan meebeleven. Al weer vier weken zijn jullie weg. Wat gaat de tijd snel. Geniet er maar van!! Kus. Mama